Den berømte krog

 

En krog er alt det, der kan fange læserens opmærksomhed! Det kan være et mysterium, en dramatisk handling, en særlig stemning. Det kan være det hele på én gang. Det afgørende er, at din krog får din læser til at tænke ”Jeg har lyst til at læse videre”. I dag er bogmarkedet præget af hård konkurrence og derfor gælder det om at fange læseren fra starten. Men hvordan skriver man ”krogen”, så man er helt sikker på at dine læsere ikke kan slippe bogen, når de først er begyndt at læse.

 

Servér de skjulte spørgsmål

Ethvert spørgsmål, der præsenteres, vil få læseren til at kræve et svar. Spørgsmål kan ligge implicit i de mysterier, du præsenterer. I James Pattersons værk ”Private” starter kapitlet sådan her:

”TO THE BEST OF my understandably shaky recollection, the first time I died it went something like this”.

Efter at have læst den linje vil læseren sidde tilbage med spørgsmålene: ”Hvordan kan han huske, at han er død?”, ”Hvor mange gange er han død?”, ”Hvorfor er han død flere gange?”. Det er næsten umuligt IKKE at læse videre, når vi præsenteres for James Pattersons startåbning. Pointen er, at hvis du kan præsentere et godt mysterium, der indeholder en række skjulte spørgsmål – og holde svarene tilbage – kan du effektivt fange læseren fra starten.

 

Action-krogen

Som forfatter har du magten til at starte din historie lige, hvor du vil. Hvis du starter dér, hvor der er ”action”, er det nemmere at fange læseren, end hvis du begynder fortællingen med lav spænding. I Herman Bangs roman ”Stuk” starter fortællingen sådan her:

”Herluf Berg og Lange kom ned paa Gaden til Drosken, der ventede: Casino, Kusk, raabte de og sprang ind”.

Instinktivt fornemmer læseren, at der er fart på fortællingen. Der er masser af bevægelse i gang, og vi spørger straks os selv, hvor Herluf Berg og Lange skal hen. Det giver læseren lyst til at være med.

Vil du virkelig skrue op for in medias-res-starten (det vil sige at du starter midt i handlingen), kan du overveje at lade karaktererne være tidspresset. Tænk, hvis Herluf Berg og Lange beder kusken om at nå at være på kasinoet inden for fem minutter. Kusken svinger pisken, vognens hjul larmer hen over brostenene og hestens jernsko får gnister til at flyve. Straks er det hele ENDNU mere dramatisk.

 

Fang os med stemningen

Der er fortællinger, der fanger os enormt effektivt, fordi vi med det samme suges ind i et univers og fornemmer grundstemningen. For eksempel starter ”Harry Potter 4” sådan her:

”Indbyggerne i Lille Galgeby kaldte den stadig for ”Villa Riddle”, selvom det var mange år siden, familien Riddle havde boet der (…) Nogle af vinduerne havde brædder for, teglstenene var faldet af taget, og slyngplanterne groede vildt over facaden (…)”

Straks er vi inde i et univers, der er så mørkt, præget af forfald, mystisk og knyttet til Voldemort alias Romeo Riddle (fornemmer vi), at vi umiddelbart fanges. Kan du introducere en stemning lige så effektivt som forfatteren J.K. Rowling, har du fanget læseren.

 

Giv os et statement

En anden berømt krog, der næsten ikke er til at komme udenom, finder vi i åbningen til ”Stolthed og Fordom” af Jane Austen. Krogen lyder således:

“It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.”

Straks ved vi, at en nobel herre søger sin næste hustru i romanen. Vi ved også kort efter, at familien Bennet er en familie fyldt med døtre, og vi får introduceret fortællingens grundtema og datidens logik: alle stræber efter ægteskabet, og penge giver dig større valuta.

Der er selvfølgelig mange andre eksempler på en effektiv og fængende start på din bog. Hemmeligheden er nok at du skal bruge tid på den, og du skal overveje nøje, hvordan du skaber den bedste effekt. Hvad skal du afsløre? Hvilke hemmeligheder skal du vifte din læser om næsen med?

 

Den effektive krog i faglitteraturen

Det er ikke kun i fiktionens verden, at man skal have fat i sin læser fra første færd. Det gælder i ligeså høj – eller måske endda endnu højere – grad i faglitteraturen.

 

De åbne spørgsmål

Spørgsmål til læserne behøver ikke at være skjult i små mysterier. Spørgsmål kan være helt åbenlyse. Når du stiller et åbent spørgsmål til din læser, sætter du gang i refleksion hos læseren. Du kan vælge at stille et spørgsmål, som først og fremmest skal pirre nysgerrigheden. Det kunne lyde sådan her:

”Har du nogensinde undret dig over, hvordan en pianist kan memorere og spille et 30 minutter langt klaverstykke i tårnhøjt tempo? Har du tænkt over, om du besidder og kan bruge nogle af de samme teknikker i dit liv, som en pianist bruger, til at blive et super-menneske?”

Du kan også stille et retorisk spørgsmål, som skal illustrere en vigtig pointe, du vil præsentere for læseren:

”Kan et samfund virkelig siges at være rigt, hvis det bygger på en fattig moral?”

De åbne spørgsmål aktiverer læseren og giver os lyst til at læse videre. For vi må have svaret!

 

Citat-krogen

Citaterne kan vække interesse for bogens tema og sætte en vigtig konflikt op, som vil blive udfoldet i bogen. TV-serien ”Borgen” er et eksempel på en serie, hvor hvert afsnit indledes med et citat. Du kan for eksempel vælge at indlede dit kapitel med et bibelsk citat:

”Den, der ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes” (Matthæus, 23:12)

Sådan ét citat kan bruges til en selvbiografi, der handler om, at ydmyghed betaler sig. Hvis citatet har relevans for dit kapitel og din grundpointe, kan citatet være en glimrende måde at indlede et kapitel på.

 

Statistik-krogen

En statistik er ofte også en glimrende krog for dit kapitel. Ofte har statistikker en indlejret pointe. De overrasker os og fortæller noget om, at verden hænger sammen på en overraskende måde, som vi ikke havde tænkt helt nøje over. Her er et eksempel:

”Homo Sapiens har eksisteret i omtrent 300.000 år. Det industrialiserede samfund har eksisteret i et tidsrum, der svarer til 0,05 % af det tidsrum”

En sådan statistik-krog kan bruges til at fortælle, at mennesket slet ikke er indrettet til det industrielle samfund men en helt anden virkelighed. Læseren vil instinktivt forstå, at forfatteren har en vigtig fortælling til os om industrialiseringen over for menneskets natur i dette tilfælde.

 

Anekdotisk krog

Endelig kan du bruge en anekdote som en krog. En anekdote kan være en meget lille historie, der skal illustrere en vigtigere pointe i dit kapitel. Samtidig er en anekdote udtryk for storytelling. Det er informations-bidder, der præsenteres i et narrativ, og det er præcis sådan, at vi som mennesker bedst forstår information og lever os ind i den.

En anekdote kunne lyde sådan her:

”Da jeg startede til løb i 3. klasse fik jeg at vide, at nogle var mere heldige end andre med deres kropsbygning, og at det primært var det, der gjorde, om man nåede langt. Ingen troede, jeg kunne komme langt. Derefter løb jeg hver morgen kl. 5.30. Hver dag optimerede jeg min løbetid med 1 %. Da året var omme, var jeg den bedste på mit hold”.

Starter du med en anekdote, kan du fange læserens opmærksom med en historie, der virkelig involverer. I ovenstående tilfælde vil man blive nysgerrig på, hvordan disciplin og viljestyrke kan give os store resultater i livet.

 

 

Så uanset om du skriver fiktion eller en fagbog, så handler det om at fange og fastholde din læser. Det er din opgave som forfatter at tilrettelægge din historie, så det sker. En krog kan fange, og DIN krog skal fange læserens opmærksomhed. Kroge er små bidder i starten af din tekst, der sikrer, at din læser holder fast i din bog. Jo mere, du ønsker at holde fast i læseren, jo bedre en krog skal du skrive! Et godt sted at starte er med en god synopsis kombineret med en sceneoversigt og en tidslinje. Dette er redskaber som du bruger til at til at tilrettelægge historiens forløb, få overblik over historiens scener og placere dem rigtigt på dennes tidslinje, så du får det flow, der holder din læser uhjælpeligt fanget på krogen.

 

 

Abonner for at få adgang til hele artiklen